2025. július 28., hétfő

Lisszabon

 Lisszabon

Erasmus-tanfolyam a mesterséges intelligenciáról

2025. július 21-25.



Július 21.

Hétfőn reggel egy elegáns szálloda konferenciatermében kezdődött meg a kurzus. 19 fő vett részt a tanfolyamon Magyarországon kívül Spanyolországból, Horvátországból, Romániából, Németországból, Csehországból és Görögországból. 





A tanfolyam vezetője, Fatima Campos köszöntött bennünket, megtanultunk néhány alapvető szót portugál nyelven, majd megnéztünk egy angol nyelvű rövidfilmet Lisszabonról. Ezután megbeszéltük, mi lesz a kurzus tematikája és megnéztünk egy gondolatébresztő filmet a mesterséges intelligenciáról.


Ezután mindenki röviden bemutatkozott, mondott néhány szót magáról, majd a Padlet felület segítségével egy gyors játékot játszottunk: minden résztvevőnek fel kellett tennie egy fotót magáról, majd külön-külön posztban (névtelenül) le kellett írnia, mivel foglalkozik, mit csinál a szabadidejében és  mit kérdezne tőle, ha lenne chatbot a munkahelyén. Ezután csoportokat alakítottunk, majd minden csoportnak az anonim posztok áthelyezésével hozzá kellett rendeznie az információkat a fotókhoz. (Most derült ki, ki az, aki odafigyelt a bemutatkozásokra.) Ezután gyorsan megnéztük, melyik csoport hogyan végezte el a feladatot, majd tisztáztuk, melyik mondat, melyik információ kihez tartozik. (Ez egy nagyon jól használható feladat egy új osztály, új csoport indulásakor, de jól lehet alkalmazni egy adott anyagrész összefoglalásakor is.)


Néhány további ötlet a padlet használatához különböző tantárgyak esetén: Miért jó, és mire jó a …Padlet | sniikt

Ezután a Canva grafikai tervezőeszköz segítségével mindenki elkészítette a saját portfolióját, fel kellett töltenünk egy fotót, néhány információt az iskolánkról és az osztályunkról, majd (hogy interaktívabb legyen a prezentáció) két igaz és egy hamis állítást magunkról. Ezután mindenki szóban is bemutatta az általa készített oldalt, a többiek pedig megpróbálták kitalálni, melyik állítás a hamis.







Gyakorlati tippek a Canva használatához: Canva használata kezdőknek - Hogyan készíts dizájnokat online?


Július 22.

Kedden is tanultunk néhány újabb portugál szót, majd több rövidfilmet néztünk meg a következő témákban: Mire való az iskola? Hogyan töltik a fiatalok a szabadidejüket? (És ez hogyan változott az elmúlt évtizedekben?) Milyen új készségekre, kompetenciákra van szüksége a fiataloknak és hogyan segíthetek ezek elsajátításában a mesterséges intelligencia?




Ezután mindenki elmondhatta a véleményét arról, mit változtatna a mai iskolarendszeren. Nemcsak szóban, hanem a Slido nevű applikáció segítségével, ami kitűnően alkalmas arra, hogy interaktívvá tegyünk egy rendezvényt (vagy az iskolában egy órát), hiszen a résztvevők hozzászólhatnak, kérdezhetnék, akár gondolattérképet is készíthetünk együtt.







Néhány angol nyelvű tipp a Slido használatához: What is Slido for Education? Best Tips and Tricks | Tech & Learning


A következő feladatot a Kahoot! program segítségével oldottuk meg, A mesterséges intelligenciáról kellett kérdéseket megválaszolni. 

www.kahoot.com


Összefoglaló a programról: Mi az a Kahoot és hogyan működik: Teljes útmutató

Ezután újabb csapatmunka következett: Keresni kellett egy videófilmet a mesterséges intelligenciáról, majd a NoteGPT segítségével el kellett készíttetni a videó összefoglalását, azt a Synthesia program segítségével videóvá alakítani, majd egy általunk alkotott avatár segítségével elmondatni. (Alternatív megoldásként a Voki programot is használhattuk.)








A következőkben hallottunk a Magic School MI-alapú programjáról (néhány országban ezt rendszeresen használják), majd kipróbáltuk a Songgenerator-t, (megadott témáról, vagy konkrét szavak segítségével az általunk megadott stílusú zenét alkot), és a SUNO-programot (szintén zenét alkot az általunk kiválasztott stílusban).








Ezután a Gamma programot próbáltuk ki, amelynek segítségével a MI néhány másodperc alatt elkészít egy prezentációt az általunk megadott témáról. 





Július 23.

Szerdán főleg a mesterséges intelligencia felhasználásának etikai kérdéseivel foglalkoztunk. Fontos, hogy minden intézmény, amelyik használja, rendelkezzen világos szabályokkal a MI használatával kapcsolatban. 



Ezután ismét csoportokban dolgoztunk, elkészítettünk egy Forms-kérdőívet, amelynek segítségével fel lehet mérni a diákok előzetes tudását a témában. (A kérdéseket a MI alkotta az utasításaink alapján.)

 A kérdőív linkje: https://forms.office.com/e/1ata0zvvmF?origin=lprLink






Ezután arról beszéltünk, milyen a jó promt. Fontos, hogy az utasítás, amit a mesterséges intelligenciának adunk, pontos és részletes legyen. Meg kell mondanunk, kik vagyunk, mi a célunk, ki a célcsoportunk, pontosan milyen jellegű szöveget/prezentációt/stb. szeretnénk. Számos példát láttunk különböző tantárgyak esetében a jó és a rossz promtokra. A diákokat is meg kell tanítanunk arra, hogy adjanak jó promtot.





A szünetben meghallgattunk egy szép portugál dalt.


Fatima a mesterséges intelligenciával beszélget: 

Július 24.
Csütörtökön a chatbot-ok felhasználási lehetőségeivel foglalkoztunk. Példákat láttunk arra, hogyan használhatók a chatbot-ok nyelvtanulásra (pl. Duolingo) vagy akár egy állásinterjú szimulálására. Fontos a személyre szabott oktatás, hiszen a diákok különbözőek, mások az igényeik és a tanulási motivációjuk. Megismerkedtünk a European schoolnet academy-vel, a Khan academy-vel és MOOC-kal, amely főleg tanároknak kínál kurzusokat.






Kipróbáltunk néhány MI-alapú alkalmazást, pl. a Socrat.ai-t, vagy a goblin.tools oldalt, a jippity.pro-t és a napkin-t, amivel vizualizálni lehet a szövegeket.











Július 25.

Pénteken ismét csoportokban dolgoztunk, egy prezentációt készítettünk az MI felhasználásával arról, hogyan vezetnénk be a mesterséges intelligenciát egy konkrét intézményben, milyen etikai szabályokat kell betartani, milyen stratégiát követnénk a tanárok és a diákok  (valamint a szülők) képzésénél stb. Több változatot is elkészítettünk, (hiszen különböző intézményekben tanítunk), több programot használtunk a munka során, végül a legjobb változatot mutattuk be. Minden csoport szóban is bemutatta a prezentációját, elmondtuk, hogyan dolgoztunk és válaszoltunk a felmerült kérdésekre.


Ezután lezártuk a tanfolyamot, mindenki megkapta az oklevelét, készítettünk néhány fényképet, majd elbúcsúztunk egymástól. 



















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Lisszabon

  Lisszabon Erasmus-tanfolyam a mesterséges intelligenciáról 2025. július 21-25. Július 21. Hétfőn reggel egy elegáns szálloda konferenciate...